דגשים חשובים לפני בחירת ספק ותשתית אינטרנט
האינטרנט הוא חלק בלתי נפרד מהחיים של רוב הישראלים. למעשה כמעט בלתי אפשרי לדמיין איך נראים החיים בלי חיבור לרשת, למרות שרק לפני כ-30 שנים התוודענו באמת לאינטרנט. השינויים המשמעותיים מאוד בתחום התקשורת, ובפרט תשתיות התקשורת, מאפשרים לנו ליהנות מגלישה מהירה מאוד, יציבה מאוד ובטוחה מאוד – והבסיס לכך הוא בחירה נכונה של ספקית התשתית. בעמוד זה תמצאו מידע שיעזור לכם לבחור בחוכמה.
הרפורמה שמקלה עלינו למצוא ספקית מוצלחת
בעבר שוק האינטרנט התאפיין במבנה ייחודי, ומעט מוזר: כדי להתחבר לאינטרנט היינו זקוקים לשני שירותים – "תשתית" ו"ספק". ה"תשתית" הייתה החיבור הפיזי לרשת, וה"ספק" היה השירות השוטף שאפשר לגלוש על בסיס אותה תשתית. אמנם היו גם חבילות שהציעו את 2 השירותים ביחד, אבל הפיצול יצר בלבול, והקשה על אזרחי ישראל לבחור את פתרון התקשורת האופטימלי עבורם. נזק נוסף היה תופעת ה"מנויים הרדומים", כשהיו מי ששילמו עבור שירות שכלל לא השתמשו בו, עקב הפיצול וכתוצאה מחוסר תשומת לב.
באפריל 2022 נכנסה לתוקף רפורמה חשובה – ומאז כולנו מקבלים שירותי אינטרנט מחברה אחת בלבד, כלומר רוכשים מאותה חברה גם את ה"תשתית" וגם את ה"ספק". בהתאם קל יותר לבצע השוואה מושכלת, גם מבחינת המחיר וגם מבחינת התועלת.
למה לא כדאי להתפשר על מהירות הגלישה?
מהפכת האינטרנט הרגילה אותנו לתגובות מהירות מאוד: כשרק התחלנו לגלות את ה-WWW, אתרים היו נטענים במשך זמן רב יחסית, ועל צפייה בסרט או האזנה למוזיקה דרך האינטרנט אפשר היה רק לחלום. היום אנחנו מאבדים את הסבלנות ביחס לאתר שלא נטען תוך 2 שניות, וצורכים באופן קבוע תכנים כבדים מאוד. בהתאם המהירות של הגלישה היא פרמטר קריטי.
את החיבור המהיר ביותר הקיים כיום מספקים סיבים אופטיים. חברת Unlimited – שהבעלים שלה הם סלקום, הוט, חברת החשמל וקרן תשתיות ישראל – פרסה סיבים ברחבי הארץ, וניתן להתחבר אליהם עם מספר חברות. המהירות המרבית של גלישה על בסיס סיבים אופטיים היא 5,000 מגה בשנייה.
שירות זמין במגוון ערוצים
דגש נוסף בבחירת החברה שדרכה תתחברו לאינטרנט הוא איכות השירות. האינטרנט הוא כאמור חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, וכשמתרחשת תקלה כלשהי, התוצאה היא פגיעה של ממש בשגרה. רק חברה שמספקת שירות יעיל תמנע נזק מתמשך. במיוחד כדאי להעדיף חברה שזמינה עבורכם במגוון ערוצים ובהם למשל הוואטסאפ, ומסוגלת לשלוח טכנאי בטווח זמן קצר כשיש בכך צורך.
מבצעים? לא תמיד הם משתלמים
חברות רבות בשוק האינטרנט מציעות מבצעים, שיכולים להיות אטרקטיביים – אבל בחירה חכמה באמת משווה בין המחיר לאורך שנה שלמה לכל הפחות. מבצע מפתה מאוד, שמציע מחיר מצחיק במשך חודשיים או שלושה אבל לאחריהם המחיר מזנק, הוא כמובן לא בהכרח האופציה המשתלמת ביותר.