מותר ואסור תזונה ללא גלוטן

הנחיות התזונה הנוכחיות מגדירות את המזונות שאדם צריך לאכול לבריאות מיטבית. דיאטה המבוססת על פירות, ירקות, בשר ושאר קבוצות המזון הבריא המפורטות לעיל חשובה מאוד. אתה יכול להימנע מגלוטן על ידי בדיקת רשימת המרכיבים במזונות ארוזים ואכילת מזון מלא טרי.

לא תמצאו תוויות אזהרה ניאון על מזונות המכילים גלוטן
אבל יש כמה הנחיות שמקלות על חולי צליאק להשיג מזון בבטחה. חוק ה-FDA לתיוג אלרגני מזון מחייב חברות מזון לסמן את כל המוצרים המכילים או מכילים חיטה. מזונות המכילים חיטה, שעורה, שיפון או טריטיקל – או מרכיב המופק מהם – חייבים להיות מסומנים עם שם החיטה ברשימת תכולת התווית.

גלוטן חיטה חייב להיות מסומן כ"חיטה" על התווית של תוספי מזון המכילים גלוטן חיטה
יש להדגיש כי לא ניתן להימנע לחלוטין מזיהום גלוטן במוצרי GF מעובדים. בנוסף, כל נוכחות בלתי נמנעת של גלוטן במזון חייבת להיות פחות מ-20 עמודים לדקה.

כדי להישאר בדיאטה נטולת גלוטן, עליך להימנע מכל המזונות, המשקאות והתרופות המבוססים על גלוטן. הימנעות מגלוטן במזון פירושה לא רק הימנעות מדגנים המכילים פרולמין, אלא מכל מה שמגיע ממנו, כמו קמח, לחם, פסטה, פיצה, עוגיות ומוצרי מאפה בכלל, הנפוצים בתזונה הים תיכונית. הם מתווספים לכל המוצרים שאינם מכילים גלוטן כשלעצמם, אך ייתכן שהזדהמו בטעות במהלך העיבוד וההכנה.

זה אולי נראה ממש קשה לאנשים עם צליאק לעשות דיאטה (ואולי לא לוותר על אוכל טעים)
אבל למעשה יש כמה מזונות שהם נטולי גלוטן באופן טבעי, כמו בשר, דגים, ביצים, פירות וירקות. למרות שרוב הלחמים, הפסטה, הדגנים והמאפים עשויים מדגנים וקמחים המכילים גלוטן, ישנם דגנים וקמחים רבים שהם מטבעם נטולי גלוטן, ומוצרים רבים בשוק עשויים מדגנים וקמחים אלו.

צרכו מזונות אלו רק אם התוויות שלהם מציינות שהם נטולי גלוטן
למשקה אלכוהולי העשוי מדגנים המכילים גלוטן (חיטה, שעורה, שיפון ודגנים היברידיים כגון טריטיקל) עשויה להיות תווית המציינת שהמשקה עבר "עיבוד", "עובד" או "עובד" להסרת גלוטן.

הימנע מלפרט מזונות המכילים גלוטן
כגון בירה, שעורה, בירה, קמח מולבן, סובין, קמח לחם, שמרי בירה, קמח חיטה מלאה, סירופ אורז חום (אלא אם כן מסומן ללא גלוטן), בורגול, סולת מאודה , דקסטרין (אם המקור אינו מכיל גלוטן), חיטת דורום, קמח, חיטת כוסמין, חלבון צמחי שעבר הידרוליזה (חיטה), קמח גלוטן, קמח מלא, גרגר, דגן, חרינה, קאמוט, מאלט, תמצית מאלט, סירופ מלטוז, חומץ מאלט, מצה, עמילן שונה (אלא אם המקור מכיל גלוטן), שיפון, שעורה, סייטן, סולת, קמח בדילול עצמי, קמח כוסמין, טעם מעושן, רוטב סויה, חיטה שחורה, נבט חיטה, חיטה וקמח לבן, חיטה מלאה קמח ומסטיק ירקות. בנוסף, לא כל מזונות שמקורם בדגנים המכילים גלוטן מותרים, כולל פסטה, לחם וביסקוויטים.

ובעוד שקמח חיטה מועשר בויטמינים וברזל, קמח ללא גלוטן אינו מועשר. מזונות מסוימים, כגון רטבים ומרינדות, עלולים להכיל באופן בלתי צפוי כמויות קטנות של גלוטן.

כל המרכיבים הללו משפיעים לרעה על הבריאות
ויש לשקול זאת ברצינות מכיוון שבחירות מזון מוגבלות בדיאטת גלוטן גורמות לצריכה גבוהה של מזונות ארוזים ללא גלוטן כגון חטיפים וביסקוויטים [44]. אנשים עם מחלת צליאק נוטים לפצות על המגבלות של תזונה נטולת גלוטן על ידי צריכת מזונות עתירי שומן, סוכר וקלוריות, ולכן חולי צליאק עלולים להפגין צריכה מופרזת של שומן כולל ורווי [41]. חלק מהאנשים בדיאטה נטולת גלוטן יורדים במשקל, אבל זה בדרך כלל בגלל שהם חותכים מזונות כמו עוגיות, עוגות ופסטה, מזונות המכילים גלוטן שגם הם עשירים בקלוריות.

בנוסף
יש יותר ויותר גרסאות נטולות גלוטן של החטיפים האהובים עליכם עשירי גלוטן במדפי חנויות המכולת – סביר להניח שתמצאו אותם בתא הקירור. ישנם גם מוצרים תחליפיים ללא גלוטן כגון לחמים ללא גלוטן, קמחים, פסטה, קרקרים ועוגיות. אנשים יכולים לאכול אותם כדגנים, להשתמש בהם כקמח במוצרי מאפה, או אפילו כמשחות לעור שלהם.

מזון ללא גלוטן המתאים לדיאטות שונות
שתפו בפינטרסט. אפשר להשתמש בקמח ללא גלוטן לאפייה, כולל פנקייקים. כאן, נדון בקצרה בכמה עובדות על דיאטה נטולת גלוטן כדי שתוכל להבין כיצד לשנות את התזונה שלך לאחר האבחנה. כדי לעזור לך הלאה, אתה יכול להצטרף אלינו ולהיות חבר צליאק בבריטניה כדי לקבל מתכונים ומאגר מזון שנבדק לשימוש ללא גלוטן – כלי נהדר שיעזור לך להתחיל. במאמר זה נעזור לכם להכיר את מזונות המכילים גלוטן נפוצים שיש להימנע מהם ותחליפים תזונתיים שבטוחים לאכילה.

מאז שהתגלה שחיטה
היא גורם סביבתי מרכזי באנשים הרגישים לגרום לצליאק, הקשר בין מחלה לצריכת גלוטן חיטה הפך למרכיב בהגדרה של תזונה נטולת גלוטן. אנשים עם צליאק אינם סובלניים לחלבון הנקרא גלוטן (נמצא בעיקר בחיטה, שעורה ושיפון). אם אתה לוקח חלבון זה, הוא יפגע במעי הדק ויגרום לספיגת חומרי הזנה מהמזון לזרם הדם. בְּעָיָה.

כדי להשתפר, אתה צריך לסלק גלוטן מהתזונה שלך, שהוא הטיפול היחיד לצליאק. עד כה, התרופה היעילה היחידה לצליאק היא הקפדה על תזונה נטולת גלוטן לחלוטין, במילים אחרות, יש רק מזונות ללא גלוטן.

בנוסף
לגלוטן יש תכונות אנטיספטיות, שיכולות לשמור על טריות המזון למשך זמן רב יותר. במוצרים אלו, הגלוטן משמש כחומר מקשר וקובע את גמישותם. גם אכילת כמות קטנה של גלוטן עלולה לפגוע במעי הדק, ונזקים עלולים להתרחש גם אם אין תסמינים חיצוניים.

בדומה לאלרגיות ומחלות אחרות הקשורות למזון
אדם שאינו יכול לעבד כראוי גלוטן יכול לחלות לאחר צריכתו. עבור אנשים אחרים עם אי סבילות לגלוטן, דיאטה יכולה להיות טיפול לכל החיים. יש אנשים שבוחרים לאכול דיאטה נטולת גלוטן לפני שהם מאובחנים עם רגישות לגלוטן או מחלת צליאק, אבל NYU Langon Medical Center מסביר שחוקרים קליניים לא מצאו תועלת.

אם יש לך צליאק ואכלת בטעות גלוטן
התסמינים מופיעים בדרך כלל מספר שעות לאחר צריכת גלוטן, והתסמינים יכולים להימשך בין מספר שעות למספר ימים. אם אובחנת רפואית עם מחלת צליאק, מערכת החיסון שלך הגיבה לגלוטן ופגעה במעיים שלך. אם מחלת הצליאק לא מאובחנת וצריכת הגלוטן נמשכת, דלקת הקשורה לגלוטן תוביל בסופו של דבר לנזק במעיים.

אתה יכול לדעת אם גלוטן קיים במזון על ידי הסתכלות על סימון אלרגנים
זה נשמע מרתיע, אבל אתה תתרגל לזה ברגע שאתה יודע איך לעשות את זה. אלרגיות לחיטה, כמו סוגים אחרים של אלרגיות למזון, הן תוצאה של שמערכת החיסון טועה בגלוטן, או חלבון אחר שנמצא בחיטה, כגורם פתוגן כמו וירוס או חיידק.